M5 m-racer testen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
spruitje
General Manager
Berichten: 10545
Leeftijd: 41
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Woonplaats: Erembodegem
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#46 Berichtdoor spruitje » di 05 sep 2017, 9:11

Misschien een lichtpuntje. Voor zover ik weet is Eric Baeten de technieker van het fietspunt te Aarschot. Hij is gewezen wereld en Belgisch kampioen ligfietsen en zou dus wel goed voor je fiets kunnen zorgen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be

Pauvre Mouton
Junior
Berichten: 65
Leeftijd: 38
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Woonplaats: Houthalen-Helchteren
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#47 Berichtdoor Pauvre Mouton » di 05 sep 2017, 12:40

spruitje schreef:Misschien een lichtpuntje. Voor zover ik weet is Eric Baeten de technieker van het fietspunt te Aarschot. Hij is gewezen wereld en Belgisch kampioen ligfietsen en zou dus wel goed voor je fiets kunnen zorgen.

Aha, ik zal eens moeten vragen of hij niet liever in Diest gaat werken dan :-)

Pauvre Mouton
Junior
Berichten: 65
Leeftijd: 38
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Woonplaats: Houthalen-Helchteren
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#48 Berichtdoor Pauvre Mouton » di 05 sep 2017, 14:34

KarelJ schreef:...
Het plezier, comfort en de vrij constante reistijd van een ligfiets/velomobiel zijn voor mij persoonlijk veel belangrijker dan het kleine snelheidsvoordeel ten opzichte van b.v. een klassieke racefiets.

Klopt, ik betrap mezelf erop dat snelheid idd niet het belangrijkste is.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1062
Leeftijd: 33
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2300
Woonplaats: Turnhout
Locatie: Turnhout
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#49 Berichtdoor Pleeboy » vr 15 sep 2017, 2:13

Ik heb een M-racer die met mijn 178 cm zonder crank-wiel overlap te sturen valt, enige ingreep hiervoor was 155mm cranks monteren. Had ik al verteld dat ik een toptas heb die uitklapbare zijzakken heeft zodat ik 2 laptops kan meenemen? Bij M5 binnen wandelen, een racemachine aanduiden en zeggen: hij moet alle luxe snufjes hebben van een toerfiets, dat werkt inderdaad niet bij bram. Maar met wat snuffelen op het internet kan je de fiets helemaal naar je zin maken. :-)
Het stalen frame is soepeler dan de raptobike, maar de aandrijving is veel stijver dan mijn oude lowracer. racewielen zijn fragieler maar bollen zoveel beter met 28+ km/u (en dat rijd je heel vaak met deze fiets)
Bochten naar rechts moeten met +7-10km/u genomen worden, en nee, de band slijt niet door omdat je die 2 sec tegen de ketting aandrukt. Als je moet stoppen, zet je de fiets in de goede richting en je sjeest weldra weer iedereen voorbij...
Je kan ook de teruglopende ketting over een rol laten lopen, een busje met draad is al voorzien op het frame. Grote voordeel van deze racer? Geen vuile broek ondanks het gebrek aan kettingbuis!
Snelheid is niet alles, de seiran staat hier ook nog, zalige toerfiets, maar met mijn hobby als occasionele randonneur ben ik wel enkele uren eerder thuis...
Proberen in hoogstraten: pm graag :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Pauvre Mouton
Junior
Berichten: 65
Leeftijd: 38
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Woonplaats: Houthalen-Helchteren
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#50 Berichtdoor Pauvre Mouton » wo 20 sep 2017, 7:52

Pleeboy schreef:Had ik al verteld dat ik een toptas heb die uitklapbare zijzakken heeft zodat ik 2 laptops kan meenemen?

interessante optie!

Pleeboy schreef: Bij M5 binnen wandelen, een racemachine aanduiden en zeggen: hij moet alle luxe snufjes hebben van een toerfiets, dat werkt inderdaad niet bij bram.

Dat heb ik al meermaals gelezen :) Maar dankzij jullie is hier alvast degelijk advies te vinden!

Pleeboy schreef:Bochten naar rechts moeten met +7-10km/u genomen worden, en nee, de band slijt niet door omdat je die 2 sec tegen de ketting aandrukt. Als je moet stoppen, zet je de fiets in de goede richting en je sjeest weldra weer iedereen voorbij...
Je kan ook de teruglopende ketting over een rol laten lopen, een busje met draad is al voorzien op het frame. Grote voordeel van deze racer? Geen vuile broek ondanks het gebrek aan kettingbuis!

Dat wordt dus in een grote lus naar je bestemming rijden waarbij je telkens enkel links moet afslaan. #-o
Lijkt me toch wel een groot minpunt voor dagdagelijks gebruik, maar mits de aanpassing zoals je aangeeft misschien te verhelpen.

Ik spring vandaag bij Fietser.be binnen voor kennismakinggesprek en testritje (e-)waw. Jammer dat ik niet kan doorrijden tot M5 vandaag, maar hij zit (ligt?) ergens op een beurs. Misschien voor later, tenzij ik mij laat inpakken door de waw.

Pauvre Mouton
Junior
Berichten: 65
Leeftijd: 38
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Woonplaats: Houthalen-Helchteren
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#51 Berichtdoor Pauvre Mouton » wo 27 sep 2017, 20:26

De test van de waw/e-waw bij fietser.be viel reuzegoed mee.
De waw is lichter (zonder trapondersteuning en zonder vering), rijdt sportiever en schakelt plezanter met topshifters.
De e-waw is zwaarder (met trapondersteuning en met vering) en schakeling met rohloff. Ik heb enkel met de lichtste ondersteuning gereden en voelde niet veel verschil. Goed teken van mijn conditie 8)
Het enige was dat ik soms met mijn hielen tegen de voetopening aankwam, maar dat kwam wellicht doordat ik geen spd schoenen aan had getrokken en gebrek aan de juiste traptechniek.
Tijdens het testen heb ik als leek, goed op de pedalen geduwd om de snelheid, wendbaarheid etc te ervaren van een velomobiel.
Behoorlijk straffe ervaring moet ik zeggen. Ik had bijna schrik dat ik handtekeningen moest uitdelen aan enthousiaste tegenliggers of ermee op de foto moest, zoveel aandacht dat je ermee trekt.
's Anderendaags had ik toch wel wat last aan de binnenkanten van mijn knieën, maar dat is ondertussen alweer verholpen. Waarschijnlijk geforceerd tijdens de speedtest. #-o
Rustig aan beginnen is een must heb ik al vaak gelezen en is ook het plan zodra er zo'n velomobiel in mijn bezit is.

Want één ding staat vast, één van beide zal het worden.
Dewelke? Dat moet ik nog eens goed afwegen. Voor een traject van +/- 50km heen ('s morgens) en dezelfde 50 kms terug ('s avonds), lijkt het verleidelijk om voor de e-waw te kiezen om zo een slechte dag te compenseren of vlot mee te kunnen in het verkeer indien nodig blijkt. Of wint de sportieve "ik" het toch :?:

Ondertussen nog even het station van Aarschot gaan inspecteren en informeren bij een collega of zijn garage dienst kan doen aan 't station van Landen.
Binnen een 2-tal weken zal de beslissing vallen en dan begint de wachttijd van zo'n 2 à 2,5 maanden voordat er iets van de productieband rolt...

Hmz, vandaag nog een velomobiel tegengekomen op mijn toerritje met de mountainbike. Hij kwam op de route net voor mij op de baan ergens in Houthalen-Helchteren. Tegen beter weten in heb ik versneld om te kunnen zeggen dat ik binnenkort ook zo'n leuke fiets ga hebben. Echter werd hij steeds kleiner en kleiner tot hij uit 't zichtveld verdween, lol

Gebruikersavatar
spruitje
General Manager
Berichten: 10545
Leeftijd: 41
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Woonplaats: Erembodegem
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#52 Berichtdoor spruitje » vr 29 sep 2017, 7:43

Ik zou voor de e-waw gaan en de trein laten voor wat hij is. Gedaan met vertraging 8)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 660
Leeftijd: 50
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Woonplaats: Zutphen
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#53 Berichtdoor Wim -de roetsende » vr 29 sep 2017, 8:46

Met een 'gewone' WAW krijg je later ook te maken met gewone fietsonderhoudskosten.

Met een E-WAW krijg je later te maken met hele andere kosten. Reken vooral op meer kosten. Zo'n accu kost al gauw €500,- of nog wel iets meer. Voor dat geld kan ik mijn XS heel lang onderhouden.
Wim -de roetsende

Carbon Thys 209 Rowingbike - Carbon Quest XS45 - Challenge Seiran 26" - Challenge Taifun 20"

roeifiets& QuestXS --> Blog

Pauvre Mouton
Junior
Berichten: 65
Leeftijd: 38
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Woonplaats: Houthalen-Helchteren
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#54 Berichtdoor Pauvre Mouton » vr 29 sep 2017, 16:21

spruitje schreef:Ik zou voor de e-waw gaan en de trein laten voor wat hij is. Gedaan met vertraging 8)


Ik denk dat mijn plan voor volgend jaar ambitieus genoeg is. 200km per dag hoeft (nog) niet. :-)
en mik op 50% van deze afstand per dag en dat 3 x per week.

Pauvre Mouton
Junior
Berichten: 65
Leeftijd: 38
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Woonplaats: Houthalen-Helchteren
Contacteer:

Re: M5 m-racer testen

#55 Berichtdoor Pauvre Mouton » vr 29 sep 2017, 16:25

Wim -de roetsende schreef:Met een 'gewone' WAW krijg je later ook te maken met gewone fietsonderhoudskosten.

Met een E-WAW krijg je later te maken met hele andere kosten. Reken vooral op meer kosten. Zo'n accu kost al gauw €500,- of nog wel iets meer. Voor dat geld kan ik mijn XS heel lang onderhouden.


Inderdaad, des te minder electronica, des te minder er stuk kan gaan. Ik ga mijn eigen motor eens goed inspecteren. En zal wellicht meer voldoening hebben van de zelf geleverde prestaties. (Met alle respect voor de trapondersteunde rijders)


Terug naar “Beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast