artikel elektrische velomobiel

Plaats hier toertochten, verhalen, verslagen, tips die op hoofdsite moeten komen.

Moderator: Site

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jeroen
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 15:42
Postcode: 8450
Woonplaats: Bredene
Contacteer:

artikel elektrische velomobiel

#1 Bericht door Jeroen » di 30 okt 2012, 19:09

Mooi artikel gelezen over de mogelijkheden van een velomobiel op Lowtech Magazine.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1578
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Woonplaats: Diksmuide
Locatie: stuivekenskerke
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#2 Bericht door trikelover » di 30 okt 2012, 21:57

Misschien ook de link of het artikel er bij plaatsen zodat we zelf ook kunnen oordelen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

MaartenT
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: za 29 okt 2011, 16:53
Postcode: 2600
Woonplaats: Berchem
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#3 Bericht door MaartenT » di 30 okt 2012, 22:22


Gebruikersavatar
Jan.E
dokter
Berichten: 1470
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#4 Bericht door Jan.E » wo 31 okt 2012, 9:33

Een mooie ophemeling van de waw, maar ik ga mijne quest toch nog wat houden.

Gebruikersavatar
rik
General Manager
Berichten: 2916
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Woonplaats: Maasmechelen
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#5 Bericht door rik » wo 31 okt 2012, 10:26

Sterk met de haren getrokken en onvolledig. Een velomobiel die elektrisch aangedreven 45km behaalt is illegaal en zeer gevaarlijk voor onervaren bestuurders. Er gaan te veel velomobielen (volgens mijn informatie vooral waw's) op hun dak de laatste tijd.
Vooral mensen die voor het eerst kennis maken met een velomobiel zou je beter niet om de oren slaan met onrealistische cijfers. Dat doet de velomobiel over het algemeen zeker geen goed.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Woonplaats: Tielt
Locatie: Tielt (wst-vl)
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#6 Bericht door bicky » wo 31 okt 2012, 11:50

in het 2de deel van artikel wordt duidelijk en uitgebreid het wettelijk aspect besproken.
http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/h ... -auto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 2680
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Woonplaats: Gent
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#7 Bericht door Ronnius » do 01 nov 2012, 11:56

rik schreef:Een velomobiel die elektrisch aangedreven 45km behaalt is illegaal en zeer gevaarlijk voor onervaren bestuurders. Er gaan te veel velomobielen (volgens mijn informatie vooral waw's) op hun dak de laatste tijd.
Dat geldt ook voor autobestuurders. :(
Voor velen zou de max. snelheid van de auto ook beter tot 45 km/u beperkt worden. :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
halepole
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9000
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent (Eeklo)
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#8 Bericht door halepole » do 01 nov 2012, 12:59

rik schreef:Er gaan te veel velomobielen (volgens mijn informatie vooral waw's) op hun dak de laatste tijd.
Ik ben ook geen fan van een e-waw, maar dat ze bij de vleet omver knallen is toch ook wel kort door de bocht en aan de haren getrokken. Welke waw's zijn dan omver geknald en welke waren e-ondersteund?
Ik ben nu ook van mening wie zo snel wil kunnen met de fiets moet het gewoon zelf kunnen trappen.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 850
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Woonplaats: Kapelle op den bos
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#9 Bericht door blackarmor » do 01 nov 2012, 13:42

kwa stabiliteit is de waw denk ik nog steeds een van de betere . ik rij daar zeker niet kalm mee en heb die tot nu toe nog maar alleen expres op 2 wielen gekregen
http://deriddernet.com/blog/

Gebruikersavatar
rik
General Manager
Berichten: 2916
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Woonplaats: Maasmechelen
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#10 Bericht door rik » do 01 nov 2012, 13:43

halepole schreef:Ik ben ook geen fan van een e-waw, maar dat ze bij de vleet omver knallen is toch ook wel kort door de bocht en aan de haren getrokken. Welke waw's zijn dan omver geknald en welke waren e-ondersteund?
Ik ben nu ook van mening wie zo snel wil kunnen met de fiets moet het gewoon zelf kunnen trappen.
Je hebt gelijk. Ik wou enkel iets duidelijk maken en dat heeft niet rechtstreeks iets met de waw te maken, maar wel met mensen die onzin verkopen.

Gebruikersavatar
ironpatje
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
Postcode: 3150
Woonplaats: haacht
Locatie: haacht
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#11 Bericht door ironpatje » vr 02 nov 2012, 16:03

rik schreef:... Een velomobiel die elektrisch aangedreven 45km behaalt is illegaal en zeer gevaarlijk voor onervaren bestuurders...
niet alleen een velomobiel is gevaarlijk bij (zeer) hoge snelheden....

ik had hier (en op een paar andere plaatsen) m'n lowracer mert M5 staartpunt te koop gezet....
er kwam een jonge kerel kijken die de fiets wou kopen,
hij vertelde er direct bij dat hij een (electrische) motor zou plaatsen,
volgens zijn berekeningen zou de fiets dan ongeveer 125 km/u (topsnelheid) snel zijn :shock:

'k heb die fiets niet willen verkopen aan die gast....
('k zou het mezelf niet vergeven als die daar mee verongelukt)
en ja, ik weet het, hij zal wel iets vinden waarmee hij z'n ding kan doen

een paar weken later heb ik de lowracer verkocht aan een andere jongeman,
die ook al sprak van trapondersteuning.....
'k heb nog gezegd: zie maar dat ge voorzichtig bent....
ben ik nu echt oud aan het worden ????
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
rik
General Manager
Berichten: 2916
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Woonplaats: Maasmechelen
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#12 Bericht door rik » vr 02 nov 2012, 19:17

ironpatje schreef:ben ik nu echt oud aan het worden ????
Eerder verstandig volgens mij! =D> 8)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 2680
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Woonplaats: Gent
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#13 Bericht door Ronnius » vr 02 nov 2012, 20:15

ironpatje schreef:ben ik nu echt oud aan het worden ????
Dat worden we allemaal.
Maar verstandig? ... veel minder.

Maar ehhhh 125 km/u op een fiets #-o
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 850
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Woonplaats: Kapelle op den bos
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#14 Bericht door blackarmor » za 03 nov 2012, 10:15

bwa da noemen ze natuurlijke selectie :twisted:
en idd ge begint daar anders tegenover te staan met de jaren .
peis dat dat ni verschilt met in "mijne jongen " tijd de caminos die over de 100 bolden
http://deriddernet.com/blog/

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Woonplaats: Nederland
Contacteer:

Re: artikel elektrische velomobiel

#15 Bericht door NL-ligger » zo 04 nov 2012, 2:50

Iemand die op fietsbanden harder gaat dan 60 km/u ( op de openbare weg ) weet niet waar die mee bezig is.

Wat ik heb ondervonden laat het remvermogen van een VM al flink te wensen over bij snelheden van 30 km/u bij bepaalde weersomstandigheden vanwege het beperkte wegcontactoppervlak van de bandjes.

Niemand gooit bredere sloffen dan 50 mm op zijn gestuurde wielen op een VM dus de veilige snelheden die je daarmee kunt beremmen zijn beperkt.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie